יום ראשון, 22 בדצמבר 2013

המלצת קריאה - גנבת הספרים

המלצה מאת שני כספי, זוכת תחרות ההמלצות שלנו!


גנבת הספרים נכתב על ידי מארק סוזאק, סופר אוסטרי שזהו ספרו הראשון.
המוות עסוק מאוד, בייחוד בתקופה הזאת שלגרמניה הנאצית, מלחמת העולם בפתח- אבל הכול רק מתחיל. היטלר כבר בשיאו בשלטון, המהפכה הנאצית מתחוללת בכול רחובות גרמניה. אפילו במינכן, העיירה הקטנה שאליה מגעיה ליזל.
ליזל היא ילדה בת 9 (אני מקווה שאני לא מתבלבלת). הוריה נשלחו למחנות על רקע דעותיהם הפוליטיות, והיא ואחיה נשלחו אל משפחת אומנה. אבל אחיה לא שורד את המסע. ליזל מגיעה אל מינכן, לאחר שנתלשה מכול מה שהיה מוכר לה עד היום, אם בכלל היה דבר כזה. היא מעולם לא קיבלה השכלה, אבל היה לה את הוריה, את אחיה. עכשיו כול זה נלקח ממנה.
המשפחה שאליה היא מגיע כוללת שני אנשים,בעל ואישה. הנס ורוזה הוברמן. הנס הוא נגן אקורדיון מקסים שמיד שובה את ליבה של ליזל,ומתפקד כאביה מאז והלאה, והקשר שנקשר בניהם מיוחד מאין כמוהו.רוזה היא אישה קשת רוח, אבל גם היא תופסת מקום בליבה הקטן של ליזל ממינגר. ויש את רודי, הילד שליווה את ילדותה ונשמר בזכרונה עד סוף ימיה. כן, יש לו השפעה כזאת על אנשים. לליזל ממינגר יש סוד קטן, שאותו היא חולקת רק עם הקרובים לה ביותר. היא גנבת ספרים. הספר הראשון שגנבה היה מדריך לקברן המתחיל בהלוויית אחיה, ואחריו עקבו רבים אחרים. הספרים מספרים לה את כול מה שהיא בעצמה לא יודעת, על העולם שהיה יכול להיות לה, על מקומות אחרים, אנשים אחרים. הם שובים אותה בקסמיה, והיא לא יכולה לעצור בעצמה מלגנוב אותם, כול פעם מדש. הספרים הם חבריה הקרובים ביותר.

הספר מסופר מנקודת המבט של המוות, שמראה עניין מיוחד בליזל לאחר שהוא נתקל בה במות אחיה. אבל נדמה שהסופר קצת שוכח את זה לפעמים אז אין דאגה- זה בכלל לא ספר מזעזע. זה גם לא ספר שואה, למקרה שתהיתם.
הוא כתוב בצורה פשוט... מדהימה. הפיוטיות בדיוק במקום הנכון, הסופר הצליח לא להיגרר לתיאורים מוגזמים, אלה לתיאורים ציוריים בדיוק ברמה ששובה את הלב, באמת . אפילו שיש התייחסות בייחוד לרגשות של ליזל בתור גוף שלישי, הסופר לא פוסח על דמויות אחרות, ומבהיר בצורה מדהימה את היופי שבתוך כול אחת מהן. כול הדמויות שובות לב, אחת אחת. אני במיוחד נדהמתי מהיופי שבו הסופר מצליח להעביר את נקודת המבט של ילדה תמימה, שהמציאות נושכת בה- על המלחמה.

זהו בערך, אני מקווה שאיך שהוא הצלחתי לכתוב את זה כמו שצריך. אתם מוזמנים להשאיר לי את ההתרשמות שלכם מהספר, אני אשמח אם עוד אנשים יקראו אותו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה